Hogyan tud alkalmazkodni egy gyógypedagógus a megváltozott pandémiás körülményekhez? Milyen módon tudják segíteni egymást a szakemberek a járvány idején? – többek között ezeket a kérdéseket járták körül a Logopédia Európai Napja alkalmából szervezett online előadáson a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Kaposvári Campusán.
Március 6-án ünnepeljük a Logopédia Európai Napját 2004 óta, az Európai Unió Logopédusainak Állandó Bizottsága kezdeményezésére. Magyarországon 2012-től tartanak ezen a napon rendezvényeket, melyek célja, hogy felhívják a figyelmet a kommunikációs zavarok sokféleségére és azoknak az egészségre, az életminőségre gyakorolt hatásaira, valamint a logopédiával kapcsolatos kérdésekre.
A Logopédia Európai Napját közel tíz éve nagyszabású konferenciával ünneplik a MATE Kaposvári Campusán, idén rendhagyó módon, online valósították meg az eseményt. „Ebben a rendkívüli helyzetben a Gyógypedagógiai Tanszék minden lehetőséget kihasznál a kapcsolattartásra, eszmecsére. Az ilyen alkalmak kiváló lehetőséget adnak a gyógypedagógus identitás erősítésére és a legújabb kutatási eredmények megismerésére is” – emelte ki Gelencsérné Bakó Márta, a MATE Neveléstudományi Intézet egyetemi docense.
A pandémia és a lezárások idején a gyógypedagógus szakemberek testi, lelki és mentális egészsége rendkívül fontos, hiszen ezek nélkül nem érhetők el hatékony eredmények. „A MATE Kaposvári Campus gyógypedagógus hallgatóival közösen, interaktív módon kerestük azokat a megoldásokat, amelyekkel ebben a nehéz időszakban is eredményes szakmai munkát eredményez” – mutatott rá Karayné Pavalacs Zsuzsa, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XVIII. Kerületi Tagintézménye igazgatóhelyettese, aki a MATE Neveléstudományi Intézet meghívására tartott interaktív online előadást az Egyetem gyógypedagógus hallgatói részére.
„A tapasztalatcsere és egymás lelki támogatása most kiemelt jelentőséggel bír. A vírushelyzetben, a home office-ban is meg kell tanulnunk letenni a munkát, az aktív pihenés azonban mindenkinek mást jelent. Ha sikerül megtalálni a megfelelő kikapcsolódást, akkor a szakmai munkánk során is kreatívabbá válunk, nyitottabbak leszünk az újításokra, az innovatív megoldásokra, amelyre a jelenlegi helyzetben nagyon nagy szükség van” – hangsúlyozta a szakember.
A téma aktualitását jól mutatja, hogy a MATE Neveléstudományi Intézet hallgatói közül egyre nagyobb számban foglalkoznak szakdolgozatukban ezekkel a kérdésekkel. Horváth-Pallos Kata gyógypedagógia mesterszakos hallgató például a digitális oktatással kapcsolatos változások megjelenését kutatja. Azokra a kérdésekre keresi a választ, hogy vajon a digitális oktatás erősíti vagy gyengíti a kiégés tüneteit, valamint hogyan hatott a járványhelyzet a pedagógusok társadalmi megbecsültségére.
„Egyelőre úgy tűnik, megoszlanak a vélemények a digitális oktatás okozta változásokról, akár a kiégésre gyakorolt hatásáról. Az azonban egyértelműen látszik, hogy a pedagógusok szerint a pandémia idején jelentős változásokat figyelhetünk meg több terület tekintetében” – számol be részeredményeiről a gyógypedagógia szakos hallgató.
Az esemény zárásaként a hallgatóság virtuálisan tisztelgett Vassné Dr. Kovács Emőke emléktáblája előtt, aki a hazai logopédia meghatározó alakja volt.
A Logopédia Európai Napja alkalmából a gyógypedagógus hallgatók egy videót is készítettek, amely ide kattintva érhető el.